Производитель -
PacentiМодель -
TL28Долго я выбирал себе обода для найнера, да так что б полегче, по шире и за умеренные деньги. Есть всем известные ZTR, из которых мне подходят Arch Ex, на которых я успешно катаю на 26" байке. Но вес 29" версии немного печалил. Рыл я интернет и наткнулся на интересные обода -
PacentiЦитата:
Pacenti L-series rims created the trend for wider and lighter rim profiles. Stiking a perfect balance between width and weight for their intended use, Pacenti rims offer world-class performance for every catagory of bike, from Pro-Tour road racers to World Cup DH machines and everything in between.
Немного истории:Цитата:
Kirk Pacenti is a designer and entrepreneur with two decades of experience in the bicycle industry. He has been obsessed with bicycles since childhood, and has pursued his passion professionally for nearly as long. Following an aerospace machining apprenticeship and a frame building course at United Bicycle Institute, Pacenti went to work for Keith Bontrager in 1994, where he honed his expertise in frame design and fabrication.
After a short stint as a production shop manager for Giro and a long ride across the country with his future wife on a pair of custom-built touring bikes, Pacenti moved to Seattle to work for Match Cycles, a contract frame-building company founded by Tim Isaac, whose expertise dates back to his days as one of the early frame builders for Trek bicycles. Pacenti worked on a wide range of projects at Match, including building frames for Rivendell and Hampsten, as well as the 60th anniversary Schwinn Paramount frames.
In 2000 Pacenti relocated to Chattanooga, Tennessee, to take a position as a custom frame designer for Litespeed and Merlin. There, he further refined his innate understanding of the craft of bicycle building. In 2003 he branched out on his own to run BikeLugs.com full-time, a business he started to supply a growing number of custom frame builders with lugs, tubing and frame components, as well as design and consulting services.
In 2004 Pacenti began sketching out a mountain bike design that utilized the then-obscure 650b wheel standard. While the 650b wheel—sized midway between the established 26- and 29-inch standards, and also known as 27.5—had been in production in Europe for decades, never before had it been used in a modern mountain bike application.
As a frame designer, Pacenti was frustrated by the physical constraints of incorporating a 29-inch wheel into a modern suspension design. And as an avid rider he found himself at odds with certain performance attributes of the larger 29-inch wheel size. For Pacenti, the development of a 650b mountain bike category was a natural evolution in mountain bike design. Pacenti showed the first production 650b mountain bike at the North American Handmade Bike Show in 2007, and has been supporting the fast-growing 650b wheel size standard ever since with a range of innovative tire and rim designs.
Мой взор пал на обода
Pacenti TL28 - широкие и главное не тяжелые обода. И уже давно известно, что широкий обод добавляет ширины покрышке, установленной на него, а соответственно получаем больший объем воздуха и меньшее рабочее давление.
Цитата:
When it comes to choosing a critical wheelset component like your rims, Pacenti believes you should have, well, choices. That's why you'll find a range of spoke holes, intentional uses and diameters.
Цитата:
The TL28 is our new, tubeless friendly, high-performance MTB rim. At 28mm wide and just 450g for the 29" version, the TL28 is AM wide and XC light. Designed for riding everything short of big drops and jumps, the TL28 strikes an excellent balance between a wide cross section and light weight for modern trail bikes
TL28*29er Rim Specifications: Цитата:
Size:29″ - ISO 622
Width:28.0mm
Inner bead width: 23mm
Section Height: 18mm
ERD: 604mm
Weight (29″): 450g
Welded Construction
Disc only
Hole Count: 32
Color: Black
В спецификациях нет еще три важных параметра, два из которых я узнавал по email у Кирка и третий замерял сам:
Max recomended rider weight -
240 lbs (109 кг)Max recomended spoke tension -
120 kgfSpoke hole offset - 1 mm
на фото виден оффсет по отверстиям для спиц
Опыт сборки колес научил меня проверять ERD ободов рулеткой или спицами. Тут все совпало.
Вес обоих моих ободов совпал - 447 грамм
В интернете находил фото на весах этих ободов с весом 430 и 440 грамм.
Обод двойной, однокамерная конструкция
Внутренние стенки обода, можно оценить высоту.
На ободе имеется она декал-наклейка
Стык обода сварной
Вид снаружи
Вид внутри
Отверстие для ниппеля
Для сравнения: слева Pacenti TL28, справа ZTR Crest
Обзор будет дополнятся по мере эксплуатации колес, собранных на этих ободах. Режим эксплуатации - КК марафоны и гонки
Обзор от
TwentyNineCyclesоригинал обзора-------------------------------------------------------------------------------
Дополнение от
Palermo2400Дополню тему, обзором обода Pacenti TL28 в версии 26 дюймов.
Обод покупался товарищу которому от части захотелось эксклюзива, да и вес человека не всегда идеально стабилен, нужна была максимальная прочность при минимальном весе обода, так же при поиске обода требовалось найти максимально широкий вариант.
Паценти устроил по всем показателем.
Цена обода ~90$
Заявленный ERD обода - 542мм, обод пистонирован и фактический ERD примерно 543 мм.
Заявленный вес в 390 грамм, реальный ~405.
Найти в наличие обод под 26 дюймов по адекватной цене было сложно, было решено покупать обод прямо у производителя, производитель делал скиды для жителей штатов и собственно производил отправку только по США, эту проблему мы тоже решили, но прежде чем обод был у меня в руках он успел прокатиться по миру под 20 000 км
.
Обработка отверстий обода идеальна, стык обода сварной и тоже отлично обработан, на ободе имеются надписи от руки ручным гравером.
Немного замечаний: обод имеет высоту борта чуть более 5ти мм, это делает его универсальным, в него в "нятяжку" становиться покрышка с обычнм стальным кордом, так же без проблем можно поставить нормальную бескамерную фолдинговую версию. Я даже задумался прикупить себе такой для использования в туризме, где универсальность очень важна.
В сборке обод показал себя с лучшей стороны, очень точно реагировал на вращение ключа. Разброс в натяжении после окончания сборки был идеален (5-7 кг на сторону).
Возможно лучший обод который попадал мне в руки....